از مرغ آمین شهرزاد و نقرهجات حاج عبدالله تا فقر هنری سریالها
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۴۵۸۳۴
صراط:
«نقرهجات اعلا از حجره حاج عبدالله، انگشترهایی با سنگهای فیروزه نیشابور که رکاب آن هم کار دست خود حاج عبدالله است». بخشی از دیالوگ سریال «بانوی عمارت» است که هر شب از شبکه سه سیما پخش میشود.
به گزارش ایسنا، به گفته مجید مولایی ـ تهیه کننده ـ این سریال تاریخ را روایت نمیکند و ملودرامی عاشقانه است و مناسبات و روابطش کاملا معقول و جدی پیش میرود و جدی بودن این سریال وجه سرگرمکننده آن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در قسمت سوم این سریال یکی از سکانسها، خواهر یکی از خواستگارهای شخصیت زن قاجاری به نام «فخر زمان» را نشان میدهد که تحفههای پیشکشی را از کیسههای ترمه و جعبههایی از مرغوبترین چوبها و ظرفهای نقره با سنگهای فیروزه درمیآورد و نشان میدهد. زیورآلات و جعبههایی در سطح پایین که به هیچ وجه حس فاخر و اصیل بودن هنرهای دستی زمان خود را به مخاطب القا نمیکنند.
استفاده از زیورآلات سنتی و صنایع دستی در فیلمها و سریالهای تاریخی دنیا بسیار رایج است. سرویس جواهرات خرم سلطان در سریال ترکی «حریم سلطان» با مخاطبان گستردهای در ایران مواجه شد و تا مدتی مدل زیورآلات سبک او در فروشگاهها عرضه میشد. همچنین گردنبند مرغ آمین در سریال «شهرزاد» نیز با مخاطبان بسیاری مواجه شد.
یک کارشناس صنایع دستی درباره استفاده از زیورآلات در فیلمها و سریالهای تاریخی ایرانی گفت: متاسفانه در سریالهای تاریخی ایران زیورآلات و صنایع دستی تقلبی به مخاطبان معرفی میشود و دلیل آن سوء استفاده از دید مخاطبان است و معتقدند چون مخاطب متوجه نیست پس کافی است یک رنگ آبی مشابه فیروزه را به همراه یک تکه فلز نشان دهیم تا ببیننده آن را به عنوان زیورآلات بپذیرد.
محمدرضا گرامی بیان کرد: تهیه کنندههای سریالهای ایرانی حاضر نیستند برای طراحی و خرید زیورآلات هزینه کنند. در فیلمهایی که در هالیوود یا کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه میسازند به تمامی مسائل توجه میشود و هر چیزی کارشناس خودش را دارد. اما در فیلمهای ما بدلیجات ارزان را تهیه و در فیلمها استفاده میکنند.
گردنبند مرغ آمیناو با اشاره به گردنبند مرغ آمین در سریال «شهرزاد» نیز اظهار کرد: این گردنبند کپی از کارهای تکتم فاضل و بهرام دشتینژاد بود. با وجود آنکه این سبک کارها متعلق به دوره سقاخانهای که مربوط به دوره پهلوی دوم بود، اما کارگردان «شهرزاد» بدون توجه به دوره تاریخی سریال و سبک زیورآلات آن دوره از این گردنبند استفاده کرد.
این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه کشور ترکیه بعد از ایتالیا دومین کشور صادرکننده در زیورآلات است و سیاستهای خود مثل تبلیغ زیورآلات را به راحتی در سریال «حریم سلطان» در نظر گرفت، افزود: در حالی که ما بستری برای این مسائل در سریال و فیلمهایمان نداریم. هر کارگردان یا تهیه کنندهای باید برای استفاده از زیورآلات در سریالهایشان با چند کارشناس متخصص در این حوزه مشورت کنند. مرحوم علی حاتمی در فیلمسازی به کوچکترین جزئیات توجه نشان میداد زیرا میدانست باید چه کاری انجام دهد و تهران قدیم را میشناخت.
وی گفت: در فیلمهای هالیوودی خطاهای بسیاری اتفاق افتاده اما موضوعی مثل استفاده نکردن درست از زیورآلات مرتبط با دوره تاریخی، خطا محسوب نمیشود بلکه سوء استفاده از ناآگاهی مردم است زیرا عوامل ساخت یک سریال نمیخواهند برای آن هزینه کنند. عوامل یک فیلم باید درباره زیورآلات دوره تاریخی که میخواهند بسازند، پژوهش کنند سپس با توجه به آن دوره، طراحی و ساخت خوب صورت بگیرد تا بتوانند شناخت درستی از زیورآلات آن دوره به مخاطبان بدهند.
گرامی با بیان اینکه یکی از راههای شناخت دورهها، هنر یک کشور است که تشخیص دهیم در آن دوره چه اتفاقاتی میافتاده است، اظهار کرد: دوره صفوی، تیموری و سلجوقی دوره پر قدرت هنر بوده است. در دوره پهلوی نیز اتفاقی در حال رخ دادن بود تا ۱۰۰ سال بعد از آن بگویند این سبک متعلق به دوره پهلوی است اما این جریان بعد از انقلاب قطع شد. در حال حاضر نیز پایهای برای این موضوع تعریف نشده است و بیشتر زیورآلات، کپی از آثار خارجی محسوب میشوند.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: زیورآلات سنتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۴۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از آغاز دور جدید مرمت پل خاتون خبر داد. - اخبار استانها -
رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.
500میلیون تومان اعتبار برای مرمت پل "خاتون" اختصاص یافتوی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.
پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.
پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.
پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته میشود از سازههای دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شدهاست. این پل بر بقایای پلی کهنتر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شدهاست و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پلهای دوره صفوی را داده است.
پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.
علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.
در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.
انتهای پیام/